Är det inte rätt märkligt...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
sitter och kollar i skl's ersättningsnivåer bla ang kontrakterade jourhem och ser att ju fler barn ju sämre arvode/barn.
Så här det det ju ut:

1 plats...............2 platser............... 3-4 platser

11 501 kr............16 600 kr................22 988 kr

När du har 1 barn så är värdet på ditt arvode 11501 kr, vid 2 barn så sjunker det plötsligt till 8300 kr/barn. Har du sen 3 platser då är varje plats värd 7662.66 och vid 4 platser får du 5747 kr/plats.

Känns lite märkligt att du ska få mindre lön ju mer arbete får. Står du utan placeringar för tillfället så är det ju en sak, men har du tex 4 st så är det ju jäkligt dåligt betalt som jour... samma som lägsta vid en vanlig placering.

/Adal

Ja men det förstår du väl att det är ju inte så himla mycket mer jobb att ta emot några fler barn, du är ju redan inne i tänket och ruschet. En unge mer eller mindre vid bordet kvittar väl?! Du kan väl aldrig mena att det är dubbelt jobb att ha två, eller tredubbelt att ha tre?? :evil: :evil:

Är lika konfunderad som du och SKL som sätter dessa rekommendationer, verkar inte ha kontakt med verkligheten...

Nä man får helt enkelt vara stenhård, jobbet som familjehem är i många fall tungt och väldigt jobbigt. Pratade idag med en kurator som bara skakade på huvudet när jag berättade om vår vardag hemma med våra små änglar, fantastiskt att ni finns, utbrister hon efter en stund :claphappy: Hon sa skämtsamt att hon nog skulle lägga sig och vila lite efter att jag gått, hon blev trött av att bara lyssna på hur vi kämpar varje dag med barnen. :D Sånt sätter ett leende på mina läppar och tänker, vi ÄR fantastiska!!!

Sara

Nej Sara.. det är helt fantastiskt eg hur duktiga/kunniga/flexibla (och allt annat) vi är och visst... ett barn eller 2 till vid matbordet gör ju ingen skillnad.... 8) Men att vårt arbete värderas mindre och mindre i kr är ju helt absurt.

Pratade med min sekr idag för att kolla hur de jobbar med sina jourhem och precis som ovan så värderar de ersättningen enl skl. Min tanke var ju att kunna vara hemma men för att ev kunna vara det (och då förlorar jag på det) så skulle jag behöva ha 3-4 platser som då dessutom är samma ersättning.

Så krasst sätt så kan jag erbjuda mina tjänster enl denna tankegång
En bebisplacering där jag är hemma med LBE på ca 18 månader och på detta är jag löshäst med 2 platser. Vilket jag har plats för.... då förlorar jag inte i inkomst och kan tacka nej till de placeringar som jag tror är för bökiga. Sorgligt men sant.

Till saken hör att min kommun ev behöver en jourfamilj till små barn, vilket jag gärna hade provat på ett tag om det inte vore för den dåliga ersättningen. De hade gott kunnat plussa på med normalt arvode den dagen man står med en jour som de gör med omkostnaden.

Jag skrev ett jättebra inlägg och så försvann det bara, skit bakom spakarna kanske :angel

Detta med arvode är ju väldigt känsligt, man ska inte prata högt om att vi får betalt för att ta hand om andras barn 8)

Det skulle vara kul att höra vad soc tänker kring att man får mindre betalt/plats ju fler platser man har? Hur arbetet kan bli mindre värt ju fler barn man tar emot?

Sara

ja du.... det är så himla typiskt, har varit ute för det ett par gånger man blir så trött :twomad: vi kan kalla det handhavandefel som mannen min använder i sitt pistoslkyttesammanhang

om jag kommer ihåg det ska jag fråga min sekr för hon är rak och man kan säga vad man vill till henne, vi hade ett mycket bra samtal idag men då pratade vi inte direkt om detta.

För man kan verkligen undra :?
/Adal

sara sa:
Jag skrev ett jättebra inlägg och så försvann det bara, skit bakom spakarna kanske :angel

Detta med arvode är ju väldigt känsligt, man ska inte prata högt om att vi får betalt för att ta hand om andras barn 8)

Det skulle vara kul att höra vad soc tänker kring att man får mindre betalt/plats ju fler platser man har? Hur arbetet kan bli mindre värt ju fler barn man tar emot?

Sara

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp