Är detta en "normal" jourersättning ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har kommit i kontakt med en organisation ang. jourplaceringar.
Fick veta att som "ny" jourfamilj får man 14000 kr. i arvode totalt efter skatt.
I detta ska mat mm, fickpengar o billigare aktiviteter ingå. Summan gällde oavsett placeringens ålder, dvs. alltifrån spädbarn upp till 18 år.
Var det en speciellt krävande plac. kunde summan höjas.
Undrar nu om detta är rimligt ? Utan att vara girig låter detta lite ??
Har bara haft fam.hems plac. tidigare.

Hej
Du skriver 14000 i arvode efter skatt.
Min fråga är -Hur stor är omkostnaden? Den är ju till största del skattefri.
Be att få det specificera. Gäller detta för en placering? Hur stor är ersättningen då det är tomt?
Har ni diskuterat utrustningen till rummer mm.
Det är ju en del att tänka på.
Lycka till

Hejsan!

Omkostnaden kan variera ordentligt beroende på vad som ingår.
Tycker det är bättre att räkna Arvode och omkostnad var för sig, att lägga ihop det och räkna ut vad man får ut EFTER skatt är väldigt svårt eftersom alla betalar olika i skatt.
Sen beror det också på om du kan ha ett jobb vid sidan av eller om det krävs att du ska vara hemma.
Jag har i omkostnad mellan 6-7.500 oftast ska den täcka allt ifrån mat, fickpengar, frisör till milpengar.
Arvodet är också väldigt olika beror på vilken kommun jag jobbar för men mellan 13-16 har jag men det ska det skattas för, och då är jag hemma och tillgänglig för :angel: :angel: i princip hela tiden.

Vi fick bara veta den summan, att det var vad vi skulle få "ut" efter skatt, samt vad som skulle ingå i den summan. Det var liksom den summan som gällde för alla nya jourhem. Ingen aning om vad som räknas som omk. av den summan. Det var ju liksom inga kläder el. likn. som skulle köpas för den pengen. Eftersom vi inte är kontrakterat jourhem , har vi ingen ers. då det är tomt. Summan gäller 1 placering, oavsett ålder.
Jag är fn. arbetslös OCH gravid, så det blir automatiskt att jag finns tillgänglig hemma... Utrustning till rummet står man själv för som jourfamilj.

Kråkan du skriver att du är arbetslös.....
OM du får A-kassa så kan du bli av med den om du tar jourbarn och får arvode........ du måste kunna stå till "arbetsmarknadens förfogande".
När min man var arbetslös och fick A-kassa så kunde vi skriva arvodet från placeringen vi haft i 13 år på honom men han fick inte skriva någon "NY" placering på sig för då rök A-kassan.
Bara så att du tänker på det ............
Att få ut 14 efter arvode OCH ersättning är några tusen under vad jag får per barn men det beror ju mycket på var i landet man bor, generellt får man lite mer i storstäder.

Vi har ut efter skatt 7300 Kr...och JA detta är en jour och som dessutom är 18 år!
Både omkostnad och arvode så den kommunen blir det aldgir igen när detta uppdrag är slut det kan jag lova!

OJ !! Det var riktigt dålig ersättning !!! Men ni måste ju ha fått veta det innan plac. kom ?? Skulle jag aldrig tackat ja till.... :oops:

Nu har vi tagit emot en 17-åring med dessa villkor.... Dock undrar jag lite mer :wink:
H*n vill ha dator & internet....Vill gå på gym.....har inget busskort (behövs absolut där vi bor), vill gärna ha egen tv & dvd (våra biosar har både data/internet/tv& dvd i sina rum)
Undar även om man får extra tillägg för specialkost ? ( kommer innebära 2 olika maträtter för oss nästan varje dag)
Vad jag har förstått beviljas detta inte av soc/org. när det gäller jourplaceringar :roll: (busskort evt.)
HUR tacklar man detta gentemot placeringen ??? Känns ju väldigt orättvist, men samtidigt är det en STOR utgift för oss....
Dessutom har h*n sina kompisar ca 1 timmes resväg härifrån, vilket förmodligen kommer resultera i många resor dit och förmodligen många "äta-ute-tillfällen" (lunch /middag)
Hur gör man då, skickar med pengar var och varannan dag ?

Hej!

Eftersom det är jour hade jag nog hänvisat till ett eventuellt gemansamt internet och dvd. När/om :angel: placeras i familjehem blir det annorlunda. Angående träningskort och busskort så är det kanske lättare med soc.
När det gäller matpengar så bestäm i förväg hur mycket pengar h*n får att röra sig med, så får h*n själv avgöra vilka dagar h*n vill äta ute.
Tre

Hmm...problemet är att alla i familjen har egen dator samt eget internet...(lyx, jag vet, men så är det :angel )
Vid vår förra plac. lånade vi ut en dator m. internet varpå h*n lyckades krascha datorn... INGEN ville ersätta oss för det & försäkringen täckte inte / självrisken var för dyr. Det var ingen rolig historia...
Gemensam tv & dvd har vi naturligtvis, men av erfarenhet vet vi ju att tonåringar tittar ofta och gärna sent på både tv & dvd, det fungerar inte med våra "sovtider" då tv-rummet ligger intill vårt sovrum. :roll:

Hej!

Jag förstår ert dilemma, man vill ju erbjuda det som ens egna barn har. Problemet är att er :angel: inte ska stanna så länge hos er, och när h*n kommer till en annan familj har de kanske andra rutiner där egen dator kanske inte ingår. Samt att om ni ska erbjuda dator till alla barn som jourplaceras hos er kan det bli ett dyrt kapitel. :?
När det gäller TV tittande och dator så skrev jag det i ett annat forum. Vår tonåring fick gärna vara uppe längre än 22.30 resp 23.30 på sitt rum, men då skulle det vara tyst alltså utan dator, TV och dvd.
Hoppas att det löser sig till det bästa.

Ha en skön sommardag!!!! :rollhappy:

Kram Tre

Jag får ut ca 6000 som ska täcka omkostnader för mitt jourbarn. Jourbarnet som är 16 har egen Tv samt laptop med internetuppkoppling. Inga kläder skall inhandlas men ca 1000 kronor i månaden i fickpengar samt allt annat.

Kråkan sa:
LUDDE : Men då har du väl själv bekostat dator mm ?

Det stämmer. Jag har en dator som jag lånar ut. Jag har även en familjehemsplacerad och där har soc köpt en dator. Man får lite mer omkostnad för jourplacerade iaf i min kommun. Om man är ett kontrakterat jourhem med en kommun/organisation så kanske man kan förhandla till sig en dator till "jourrummet". Jag är inte kontrakterat och har inte gjort det. Det blir såklart en liten extra kostnad med egen dator men jag tycker det är värt det. Håller dem hemma ;).

Jag förstår att det känns jobbigt att låna ut dator eftersom en redan är kraschad. Jag är själv orolig för det. Så jag har ganska stränga regler för datoranvänding. Dvs de har mobilt internet och det är absolut förbjudet att t ex ladda ned olagligt dvs filmer och musik från vissa sajter. Jag har varit så sträng så jag har sagt att om de gör det så har de inte längre någon internetuppkoppling. Hittills har inget hänt :). Jag har också bra virusprogram. Håller ganska mkt koll på hur datorerna behandlas.

Det finns program som gör att datorn återställer sig när den stängs av.

Det finns även så att man kan ha olika konton och att det som inte är admin kan inte installera vad som helst.

Kanonbra!

Vi är inte kontrakterade av varken kommun el. org, jobbar åt flera så chansen att soc. ska bekosta dator är väl obefintlig..... Dock tror jag att denna plac. absolut inte kommer att kunna återvända hem, så nångång kanske h*n får en helt egen dator.... (om än inte hos oss)
Nu har vi iallafall lyckats låna en dator samt ordnat mobilt bredband med kontantkort som h*n får ha.
Får se om "datareglerna" följs :wink: H*n blev iallafall glad, då egen dator aldrig har funnits innan. Känns lite bättre trots att det "saknas" tv och dvd på rummet....... :roll:

Vi har också jourbarn, dom flestra har haft egen laptop med sig men vi har en minidator (inköpt för 1995:- på mediamarket) som vi lånar ut. Vi har också en liten "tjock TV" med inbyggd DVD spelare (kryllar av dom på blocket för några hundralappar) Vi flyttar runt datorn och tjock TV till "den som mest behöver den"
Funkar bra för oss.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp