Bli familjehem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har börjat tänka mer och mer på att bli familjehem. Jag skulle gärna ta hand om ett barn (eller kanske rent av 2) på runt 8-12 år och ge det en plats i vårat hem och familj :razz:

Men funderar över hur mycket "bagage" barnen har och om jag kommer klara av det... Finns det "normala" barn som behöver flytta till familjehem eller är det alltid barn som kräver mycket mer jobb än andra?

Hur mycket får man veta innan om barnen och deras situation? Hur mycket får man själv ha önskemål om när det gäller ålder, personlighet mm? Man vill ju att den nya familjemedlemmen ska passa in och trivas... Vi bor tex på en gård på landet med en massa djur och det underlättar ju om barnet gillar den livsstilen.

Hur går utredningen till? Vad frågar de om under intervjuerna? Vi har inga egna barn - är det en stor nackdel?

Gäller samma regler för tex VAB som om det är ens egna barn?

När jag söker på nätet hittar jag mest organisationer i södra sverige som söker familjehem. Jag bor i norrland, har ni några tips på vart jag kan vända mig?

Ring din hemkommun och prata med dom!
Om du har tur får du alla svar av dom.

Det JAG kan svara på är ang VABen, den gäller för placerade barn precis lika som för bio.

Lycka till

Kajsa sa:
Men funderar över hur mycket "bagage" barnen har och om jag kommer klara av det... Finns det "normala" barn som behöver flytta till familjehem eller är det alltid barn som kräver mycket mer jobb än andra?

Välkommen hit!

De har ju per definition ALLTID en separation från sina biologiska föräldrar i bagaget + någon typ av trauma som orsakade den separationen. Så, "minst 2 saker i bagage". Sen är ju barn väldigt olika och reagerar på olika sätt på de sakerna.

Vi gick PRIDE-utbildning som en del av vår förberedelse. Det var jättebra. Jag undrade mycket över detta och under kursens 10 veckor hann jag hitta många av mina egna svar.

Stressa inte med beslutet utan börja fråga runt, i kommunen och här, och fundera, och läs, och prata i familjen. Man klarar mycket mer än man tror, och barn som "kräver mycket mer jobb" (som t ex vår placering) ger oändligt mycket tillbaka också... förr eller senare :razz:

MEN, kom ihåg! Man MÅSTE faktiskt inte bli familjehem! Det är roligt, det är ingen skyldighet! Helt självklart förstås, men jag vill säga det ändå. Det är ingen prestation att klara av eller något projekt man ska lyckas med, det är ett sätt att leva i sin familj på som är udda och härligt och jobbigt och spännande och skittrist och utmanande och fantastiskt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp