Tänk på era egna barn. Vilken ålder de har och matchningen mellan det nya och era egna barn. Av egen erfarenhet bör det vara flera år mellan placeringen och egna barn då äldre barn kan kräva så mycket mera.
Vill inte avskräcka er på något sätt utan bara ge en lite tankeställare, ni har säkert redan tänkt och tänkt och tänkt igen men vi har fått oss en tankeställare efter en sådan placering som inte fungerade. Att det bör vara flera år mellan barnen. Men det är såklart olika från familj till familj.
Till din fråga, hur snabbt det ska gå, när barnet är så pass gammalt skulle det vara önskvärt att det tar flera veckor med inskolningen (om situationen tillåter) för att barnet ska "rota" sig litegrann innan den verkliga överflytten sker. Sen hur länge du bör vara hemma, ja barnet ska väl skolas in på lekis/skola och då brukar man inte få vara hemma så länge minsann. Men det varierar såklart även det från kommun till kommun. Det beror såklart även på problematiken som finns och hur soc anser att anpassningen kommer att gå.
Se till bara att ALLA överenskommelser finns på papper INNAN placeringen är klar.
Jag är bara lite trött på hur soc tänker därför låter jag kanske lite negativ.
Jag hoppas verkligen att allt går vägen för er och jag ser det du läser att du har ställt in dig på hur vardagen ska "rutas" in för att det ska bli så smidigt som möjligt och det brukar gå lättare då. Det har fungerat för mina även om de varit små så har det underlättat för mina egna barn och övriga familjen också.
Lycka till och berätta gärna hur det går, nyfniken