En fråga om F-skattsedel

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Konstig fråga kanske... :oops:

..jag läste i en annons att de hade möjlighet att ta emot faktura för plac, då de hade F-skattsedel.
Vad kan det göra för skillnad? Enklare? bättre eller sämre för mig? bättre för kommun?
Vi har möjlighet till det med, så jag undrade bara om det var något jag borde veta?

Kan ni kloka bena ut åt mig :bow

Väl mött! C

Hej!
Så här står det i kommunförbundets rekommendationer:

4. Former för utbetalning av ersättningarna
Inkomster från uppdraget som familjehem är per definition inte inkomster från yrkesmässig verksamhet (3 kap. 2 § SoF) och ska beskattas som inkomster av tjänst.
Det är således inte möjligt att utbetala ersättningen som en vårddygnsavgift till familjehemmets eventuella näringsverksamhet. Socialnämnden kan därför inte acceptera ett familjehems hänvisning till att de innehar
F-skattsedel och därför anser sig har rätt att få utbetalning till sin näringsverksamhet. Ett avtal om att familjehemmet själv ska betala skatt och sociala avgifter kan inte godtas skattemässigt.
Nämnden bör informera familjehemmet om att nämnden ska göra avdrag för
preliminärskatt och betala sociala avgifter. Kontrolluppgift ska lämnas över utbetalda arvoden och omkostnadsersättningar. Familjehemmet ska uppmanas att inlämna en A-skattsedel.
Det är möjligt för dem att ha såväl A-skattsedel som F-skattsedel.

Hoppas det var svar på din fråga :razz:

Sara

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp