Ersättning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har jag smugit runt ett tag i kulisserna o läst en hel del. Detta med att vara familjehem, kontaktfamilj o jour är verkligen en djungel. :?
Vi har kontakt med en kommun för tillfället o har ev ett barn på gång. Vi har tidigare haft en placering som nu är avslutad o via den kommunen fick vi enligt gällande avtal.
Mina funderingar är nu; först ska vi vara kontaktfamilj, sen ev jourhem o sen ev familjehem. Det är ju olika ersättningar för de olika placeringsformerna. Hur gör man då? Någon av er som har erfarenhet av det?
Sen måste jag säga att jag tycker det här med att diskutera ersättning är jättesvårt... Jag känner mig så girig tyvärr. Jag vet att jag inte ska göra det men jag tycker det är så svårt att sätta ett pris, så när kommunen säger "gällande avtal" så bugar jag o bockar... Kanske blir man tuffare med tiden när man är mer inne i det?
Barnet i fråga är i tioårsåldern o är utåtagerande men ingen diagnos.
Just nu väntar vi bara på besked om hur det blir, dryg o nervös väntan... Många tankar snurrar i huvudet! :D

Hej Butter!

Ja det här med ersättningar är VÄLDIGT svårt men du ska inte bocka med mössan i hand, sätt dig och räkna ut hur mycket barnet kostar, många gånger blir man förvånad över hur mycket det är som man inte räknat med, när jag räknade ut omkostnaden för våran 17-åring så kom jag upp i 7.400
Så säg vad du vill ha och lägg fram uträkningen vad en :angel: kostar i just eran familj, om inte vi familjehem börjar ställa krav så kommer vi aldrig få till en ändring.
Soss vill ha familjer som gör mycket, gärna åker på halvdyra semestrar, håller en hyfsad standard, åker skidor, hobbyn till dom placerade barnen men det kostar, och måste få kosta.
Endast genom att ställa krav så kan vi få till en ändring, kommunerna köper in våra tjänster då måste dom också betala. Men det är som sagt upp till oss att berätta det........

Tack snälla för ditt kloka svar!
Såklart att man ska få betalt för vad det kostar, det är ju en självklarhet egentligen. Men pengar är svårt att diskutera o samtidigt en viktig bit i sammanhanget! Vi jobbar ju trots allt 24/7 med dessa :angel: :angel: o det är ett stort ansvar vi tar på oss.
Svårt bara att veta vad som är rimligt att begära. Våra barn är dyra i drift då de har hästar bl a som intresse, det har inte vår blivande :angel: . Men kläder o skor måste ju liten ha o i den åldern går det åt en del... :D Vill ju inte att det ska bli skillnad mellan biobarn o liten...
Vi får ta en diskussion med soc när vi vet att det verkligen blir av!
Tack än en gång! :razz:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp