ett litet förhandlingstips

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej'

Har just haft besök av handläggare för det barn som ev ska placeras hos oss i mellandagarna. Barnet har en skada och ev ett handikapp och är ett spädbarn.

Vi kommer att få högsta arvode och omkostnad, det var det inget snack om. Sen kommer min man att få vara hemma i 6 månader till att börja med (jag är redan hemma på heltid pga familjehemsjobbet).

Men vad jag vill tipsa om är att vara jättetydlig med VARFÖR man ex vill ha avlastning/kontaktfamilj. Tänk igenom i förväg vilka argument ni har ex för att ni vill kunna orka med jobbet, eller vad ni känner. Det tas så mycket bättre än att bara säga att det vill vi ha.
En annan sak är att försöka tänka igenom vad som ev kommer att behövas i framtiden. Vi funderade bl a hur det blir om det visar sig att barnet är rörelsehindrat och vi behöver en bil för att kunna ta med rullstol och dyl. Då finns detta med i papperen och man kan hänvisa till det i framtiden.
Samma sak gäller umgänge, tänk igenom hur och ffa varför ni vill ha det på ett visst sätt så är det sååå mycket enklare att få igenom.

Å jag vill önska er alla som ännu inte fått nån placering lycka till. Ge inte upp för ni behövs och var väl förberedda i kontakten med kommunerna.

hejsvejs/ C

Håller helt med.

Vi har aldrig fått avslag på ngt vi bett om men har heller aldrig bett om ngt vi inte haft ordentlig motivation och underlag för.
Det gäller allt : arvode, omkostnad, extra pengar, umgänge och umgängesbegränsningar.

Med bra underlag och motivation är det ju svårt att säga nej då!!!Det blir ju auromatiskt alltid med/för barnen bästa i centrum :P

Vårt soc lyssnar alltid på oss och tycker de inte lika har vi en diskussion och jag har inte på två år varit missnöjd med något.

När det krisat för oss har vi fått barnpsykologhjälp.

När skolan började för den äldste var det inget snack om att i förebyggande sätta in en resurs, som nu plockas bort eftersom allt fungerar bra :wink:

På dagis har vi haft extra resurs 10 timmar /vecka/barn så länge behov förekommit.

BUP har varit en självklarhet

Så en jätte jätte eloge till vårt soc i Uppsala!!! You rock! :P

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp