Göra anmälan? Eller vad att göra?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Har svarat på annans fråga om att ev anmäla en familj och nu sitter jag själv i samma dilemma. Lät som jag hade en del svar men nu är jag svarslös. Kanske jag kan få lite råd....

Har under lång tid haft kontakt med en dysfunktionell familj där barnet tidvis varit jour-och familjehemsplacerad. Har fortsatt kontakt och det fungerar inte alls hemma. Barnet vill under inga omständigheter att jag ska göra en anmälan så att h*n sedan ska få stå till svars för att ha "skvallrat". Detta pga att h*n upplever att det tar så lång tid för en utredning och det händer ju ändå ingenting, det blir ju ingen skillnad etc etc.

Får verkligen bioföräldrarna läsa allt som barnet och anmälarna sagt i utredningen även om man inte valt att vara anonym?

Får bioföräldrarna läsa allt som sägs på BUP och hos skolkuratorn/skolsköterskan? Var ska barnen kunna vända sig i förtroende utan att de slår tillbaka om de inte blir ett LVU?

Känns mycket frustrerande och ledsamt just nu...att stå bredvid och inte komma på vad jag ska göra så att det inte blir fel för barnets skull.

Alla tips mottages tacksamt även i pm!

Går barnet i skolan? Gå den vägen i såna fall! Skolan har anmälningsplikt och ingen kan säga att barnet skvallrat mm om skolan lägger sig i. Har du förtroende för någon på skolan? rektorn?

Lycka till!

Ja, jag har stort förtroende för skola och rektor. Nu är det ju tyvärr snart sommarlov vilket innebär att den trygga miljön inte finns under ett antal veckor. Vilket leder till en ännu större oro för barnet.

De har gjorts anmälningar från skolan men det har tyvärr inte lett till annat än ny utredning som dragit ut på tiden pga olika omständigheter men ingen av anmälningarna har förändrat läget för barnet. Det blir antagligen för tunt att stå på i ett ev LVU ärende och föräldrarna vägrar tydligen frivillig placering igen.

:?

Tyvärr är lagstiftningen sådan att BUP har skyldighet att meddela föräldrarna om barnet är under 18 år. Föräldrarna har fullständig rätt att ta del av vad som står i journalen tex.
Glädjande nog är ett nytt lagförslag på gång, det står mer om det här,
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=657279
Vad gäller skolsköterskan, ungdomsmottagning och likn. så har de inte samma skyldighet att meddela föräldrarna, men om föräldrarna frågar så måste de berätta.

Vad beträffar anmälan till soc, så kan man göra anmälan anonymt, men om man uppger sitt namn eller gör ett personligt besök så har man ingen rätt att begära anonymitet.
Man kan begära att få sekretess-skydd vid anmälan, om man riskerar att bli utsatt för hot eller trakasserier, men det är en domstolsprocess tror jag.
Mer om det här
http://www.skovde.se/templates/S_Article.aspx?id=907

Det är svåra grejer det här. Hur man än gör så riskerar man att göra saker och ting värre för barnet.

Tack för svar och länkar-vad ska man säga....bedrövligt.... men ändå skönt att det kanske kan bli en ändring men det tar ju förstås sin tid.

Får fortsätta avvakta. Kan ju under inga omständigheter bryta förtroendet och ev förvärra situationen. Får försöka vara ett stöd i bakgrunden med stora öron och liten mun. Men man känner ju sig som en del av vuxenvärldens svek. Det borde inte få vara så här.

Glad sommar på er alla som kämpar på!

Hej lillan och ni andra med!
Vi är i en situation där min bio-dotters kompis fått bo hos oss en tid medans utredningen pågår. Föräldrarna är med på att det ska bli en förändring och de medverkar i socmöten och är positiva att barnet är här. Barnet, skolan och jag har gjort anmälan.., men soc vägrar hjälpa dem. Föräldrarna får som svar att de är föräldrarna så de får lösa detta själva. Men hur löser man situationer som dessa, där man känner sig maktlös som förälder och enda utvägen är att låta andra (läs oss) ta hand om ungen? Barnet ska bo hemma enligt soc, that´s it liksom! Konflikterna ökar hela tiden om man inte får ett stop på det snart. Vad gör man om soc vägrar hjälpa till? Vad ska jag säga till föräldrarna när de ringer och rådfrågar mig om hur de ska göra? Vad kan jag göra?

Det är sommarlov, och barnet vet inte vart det hör hemma..och jag/vi vet inte vem som bestämmer över barnets vård.. Är det bio eller vi, när hon bor här? Enligt soc ska jag se det som att min dotters kompis sover över...men hur länge är det normalt att en kompis sover över? En månad..två månader..? *förvirrad*

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp