Gröngöling

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan, jag och min man är nydligen utredda för att bli familjehem, allting har gått jättefort och vi har redan tackat ja till en pojke som flyttar hit inom kort, men det dumma är kanske att vi inte ens har disskuterat avrorde osv osv. nu är min rädsla att bli överkörd av soc för att jag är ny. Några bra tips ? Pojken kommer flytta hit innan vi träffar våran handläggare ( som för övrigt är underbar) för att skriva papper och gå igenom arvorden, umgänge osv osv.
Alla tips är välkomna då vi är helt gröna !

Hejsan

Alltid svårare att förhandla i efterhand så jag tycker du ska slänga dig på telefonen och prata med din handläggare nu INNAN killen kommer.

Beror ju självklart på svårigheter barnet har men ett "normalsvårt" barn så tycker jag personligen att näst högsta arvode och högsta omkostnadsersättningen är självklart, glöm inte prata om semesterresor, cycklar, hobbyn, intressen, kurser eventuella barnomsorgsavgifter, är det mycket och långa bilresor till umgängen så ska du ha milkostnader 18:-/ milen utöver.

Det är så lätt att glömma bort vissa kostnader när man sitter och känner sig dum för att man för pengar på tal.
Men pengarna rinner iväg, kostar mer än man tror......
Som ett av våra nuvarande jourbarn som avreagerar sig genom att pillra sönder både saker och tapeter........
Barnen ska ha rätt till samma standard som övriga familjen så åker man på en utlandsrea och en skidresa varje år så kan vem som helst räkna ut vad det kostar.....

Vet hur jag fick tjafsa för att få en dator till ett av barnen vi hade, soss frågasatte varför han skulle behöva en egen, jag tog handläggaren och gick runt och visade på att ALLA våra andra barn faktiskt hade egna datorer...skulle det barnet då vara den enda som inte fick en egen??
Det togs upp i nämnden och man konstaterade att sånt måste man nog börja räkna in i basutrustningen för det börjar bli standard att lite äldre barn har nuförtiden!!

Lycka till, och var hård redan från början i förhandlingarna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp