gravid och familjehm?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har ju funderat på att bli familjehem och haft lite kontakt med soc utifrån det.
Vi har diskuterat det väldigt mkt hemma och har båda (eller alla tre, dottern också) känt att det är nog något som vi skulle vilja.
Så nu har vi bokat in en träff till med soc hemma hos oss (de kommer på torsdag den 20 januari) för att prata lite mer.
Till saken hör att jag just fått veta att jag är gravid.... nu vet vi inte alls hur vi ska tänka kring detta längre. Vi vill verkligen vara familjhem, men risken är ju att ett familjehemsbarn inte riktigt hinner komma in i familjen (beroende på när de hittar en placering till oss) innan bäbisen kommer. (beräknad i september).
Jag är inte rädd att det ska bli jobbigt för mej/oss utan är mer orolig för hur det skulle påverka familjehemsbarnet.

Vi hade hela tiden tänkt att skaffa fler biologiska barn, så vi ville inte bli familjehem för att vi inte kan få fler egna barn, men vi trodde väl inte att det skulle ta så fort... :)

Hur skulle ni ha tänkt?
Vår dotter är snart 8 år och vi vill inte ha ett äldre barn än henne....
Vi kommer ju inte att vilja berätta detta för soc på torsdag heller, eftersom vi inte sagt det till nägon då jag bara är i 6 veckan ( 7:e när soc kommer hit)

Jag hade nog ändå berättat det för soc.
Just in case.....
De är vana och det är bättre att ha en ärlig relation från början än att det blir fel från start.
Familjehem behövs även om ett år om det är vad som blir bäst för både er och ev placeringar.

Hej!

Jag håller med honey. Berätta det. Man vet ju inte vilken placering de tänker till er familj :? och ni vet inte hur er nya bebis blir. Matchningen blir bättre då.

Lycka till
Kram Tre

Tack för era svar.
Vi förstår ju att vi måste säga det, men vi kan inte göra det när vi träffas eftersom vår dotter är med och vi vill inte att hon får veta innan den största missfallsrisken är över.
(däremot kan jag ju ringa dem dagen efter vi träffats)

Men tror ni att det är oklokt med en plcaring i det här läget?
Hur lång tid tar det ungefär för ett placerat barn (jag förstår att det kan vara olika) att "komma in i familjen".
det vi är rädda för är att det ska bli väldigt jobbigt för ett familjehemsbarn att det kommer en bäbis när den kanske bara varit här några månader...

Hej!

Den erfarenheten jag har är att det tar längre tid än man tror. Vi har tagit emot ganska små barn (under 5 år) och det har tagit ca 8 månader innan vi har känt att de är trygga och att det har blivit naturligt för barnet att ha en "ny familj" och att de kan vara avslappnade när de gör något "dumt" och inte vara rädda för obehagliga konsekvenser.

Men som du säger kan det säkert vara olika beroende på vad de har i sin ryggsäck.

Tre

När vi har möten med soc brukar vi alltid ha fikat uppdukat när de kommer.
Vi fikar tillsammans med barnen och så soc kan prata avslappnat med dem under tiden.
När de är klara så springer de iväg och leker.
DÅ har vi tagit upp sådant som inte barnens öron behöver höra!

Detta sätt har fungerat hemma hos oss för att kunna snacka om ALLT när vi sitter öga mot öga.
Lycka till!

Nu har vi träffat soc, de kom till oss och vi surrade på i drygt två timmar.
De verkade väldigt glada åt att vi vill bli familjehem så jag fick bra vibbar :)

Vi sa aldrig att jag är gravid, mest för att dotterna satt febrig i mitt knä hela kvällen, eller låg i soffan några meter ifrån oss.
Däremot så frågade de om vi planerar fler biologiska barn och vi sa att vi gör det, och att det kan bli "närsomhelst". De sa att de ville veta för att det kan hända att man ibland vet att ett visst barn behöver vara "minst" i familjen.
så nu har vi varit så pass ärliga som vi kan i nuläget.
Direkt den största missfallsrisken är över så berättar vi.
De lär knappas hitta en placering till oss innan dess iaf. Vi ska först hitta en tid för att komma på intervjuer (ca 4 timmar skulle det ta) + att de ska kolla upp referenser och så.

Dessutom så är vi kristna och går i kyrkan + ber kvällsbön. Det kan ju hända att det gör att det blir svårare att "matcha" oss mot ett barn. Jag vet faktiskt inte hur mkt de biologiska föräldrarna får tycka till om en sån sak......
Det skulle inte kännas helt bekvämt om man visste att föräldrarna var väldigt emot det iaf.

Hursomhelst så känns det jättespännande att se vad som händer. Är så glad att maken har hoppat på tåget, han var lite mer tveksam tidigare, men efter samtalet med soc så känner även han sej helt säker på detta :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp