Kanske jag är för dum?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymous

Guest
Hej!
Har en fråga : Svenska kommunförbundet rekommenderar arvodes-och omkostnadsersättningarna för fam-hem kontaktfam osv MEN där hittar jag ingenting om ersättningar för jourfamiljer??? bara för kontrakterade jourfamiljer.....Är det någon som vet hur ersättningar ser ut för en ICKE kontrakterad jourfamilj? :?
Hej så länge :smirk:

Har också funderat....och letat och frågat

Vi har haft ett antal uppdrag som icke kontrakterat jourhem och fått efter den "vanliga" rekommendationen när det gäller arvodet med lite olika nivåer beroende på behov. När jag säger "fått" så har det alltid varit väldigt kort varsel så ersättningen har vi pratat om efter några dagar eller längre efter att barnet kommit. Det finns fördelar och nackdelar med det.

Vi har säkert inte varit "smarta" förhandlare men man vet ju aldrig vad uppdraget innebär när det är akut placering och därför kan det ju vara svårt att tänka ut någon nivå innan man vet så mycket-även för soc.

Nackdelen är ju då att man inte kan förhandla på trappan så att säga och fördelen är ju att man faktiskt kan tacka nej.

För oss har det sett väldigt olika ut på omkostnadsdelen pga att uppdragen varit så olika så om du vill ha mer specifikt svar kan du maila frågor i ett pm om du vill.

Ha det!

Jag fick ett samtal av Jourhem Syd för någon vecka sedan. Dem har 4 olika varianter av jourhem där en av dem var kontrakterat jourhem. Men alltså 3 varianter till. Jag vet inte ifall fler kommuner jobbar efter det mönstret. Jag tyckte det var bra varianter. Ring gärna dem och hör hur dem arbetar osv. Det är väl inte ett exakt svar på din fråga, mer än vidareutveckling som det så lätt blir i ett forum.

Hej
Jag antar att du vill ha ett svar i sek.... Vi är ej kontrakterad och arbeta med två kommuner i nuläget.......
Kommun 1 betalar 15000+3600 (barn 0-12)
kommun 2 betalar 16400 + 3200
Vet ej om det hjälpa dej men ....................

Är också jourhem men vill inte vara kontrakterad utan jag kör mitt eget race, har några kommuner som jag jobbar för som går med på mina krav........Som absolut inte är orimliga. Och redan när jag får förfrågan i telefon om ett nytt jourbarn så säger jag alltid vad jag vill ha för att undvika tjafs efteråt.
Till dom kommuner jag jobbar åt så säger jag alltid att jag vill ha samma lön som om jag skulle jobbat åt Attendo (dom är stora i Stockholmsområdet) och det har dom gått med på.
Attendo betalar ca 16 000 i arvode och 5800 i omkostnad samt fickpengar åt tonåringar. När Kommunerna anlitar Attendo så får dom betala 3ggr så mycket .......
Har haft några kommuner som baxnat när jag säger hur mycket jag vill ha men jag brukar vara rak och förklara att då kan vi sluta disskutionerna för jag jobbar inte under dessa summor, gör du det brukar jag fråga....hm....
Från en av kommunerna har jag 13 000 i arvode men har då istället mer i omkostnad.
Nej det är inget kall, att ha barn hemma är 24 timmarsjobb med ständig jour....... vi får ingen tjänstepension, inget OB-tillägg.... så jag tror att enda sättet att få upp lönerna är att vara hårda förhandlare och inte gå med på nåt för att vara "snälla" det slår tyvär tillbaka på en.
Och kommunförbundets rekomendationer tycker jag är ett stort skämt......det är absolut för lågt räknat.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp