Ljuger och gör saker man INTE gör som 11 år,hur tackla?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
:(

Hur go och fin som helst och har enormt bagage tyvärr men nu måste vi göra något annars spricker det känner vi...
Sover hos kompis vars mamma jag känner,kommer hem då vi ringer på morgonen men mår hemskt illa,somnar i våran säng till en film efter ett tag.Fine so far.

I går kväll får vi dock veta anledningen,2 st cider kvällen före,inga folk-cider heller utan 5,2!
Vad göra?
Något måste vi göra känner vi eftersom hon har enormt mycket just med alkohol i bagaget,narkotika också.

Hon ska även få en dator av oss om hon sköter skolan och inte röker som hon gjort sedan 7 års ålder men det blir det inget av med eftersom vi vet att hon fortfarande röker.
Det är hysteriskt lekande med just denna tjej hon sov hos natten tills i går där cidern fanns och nu vet vi ju varför men hindra dem från att vara,kan man det?
Inget sovande där mer blir det ju men mer då?
Det MÅSTE hända något så det inte går över styr en gång till och gör det det så är det LVU säger dom som vet och bestämmer :(

Hur hade ni tacklat detta?
Hoppas jag inte har skrivit för mycket med tanke på sekretessen nu men detta är vår första placering så vi är lite "gröna" fortfarande...
Säg till mig direkt om jag skriver något som inte bör stå!

Vi Måste berätta att vi vet vad hon gjort och dessutom måste det svida tror jag men hur gör vi det på bästa sätt?

Hej!

Fick lite funderingar:

-Hade h*n tagit/snott cidern där av de som h*n var hos eller var det någon som köpt åt h*n? Om den var snodd och man vill att de ska fortsätta umgås måste de låsa in alkoholen-det har vi varit tvungna att göra-enda sättet.

-Fick ni veta det av familjen som h*n var hos eller berättade h*n själv? Ärlighet måste ju på nåt sätt värdesättas annars blir det knivigare-ge h*n chans att berätta själv.

-Rökningen och skola som ska skötas kontra att få dator-kan kännas som ett oöverstigligt mål att uppnå-försök ta det i etapper istället som tidsbestäms så kan målet kännas närmare och lättare att nå. Tidsperspektivet?

-Vad händer om h*n får datorn och sedan missköter/återfaller-gör klart sånt innan...annars hamnar ni i en jobbig sits igen.

Lycka till!

Den var snodd i kylskåpet hos familjen hon sov hos,jag anser inte att jag/vi kan kräva att andra familjer ska behöva låsa in sina saker så därför är det slutsovit hos den kompisen i stället.

Dator och rökning/skola är ok enligt alla parter som är inblandade och målet var att den skulle fås till jullovet men det blir inte så och hon både vet och förstår varför nu efter att vi pratat med henne ordentligt.

Nej,hon har inte berättat själv utan det fisk jag veta av en annan väninna till mig som har en dotter i samma ålder som var där och såg,både kompisen som hon sov hos och våran placering drack lika mycket.

Det är besvärligt det där. Vi har en 8-åring som blir fysisk så fort hon inte får som hon vill. Har ingen impulskontroll alls. Även när hon är, eller rättare sagt VAR, och lekte med andra.
Vi har löst det, tillfälligt i a f, genom att de är hos oss och leker. Så att vi, utan att övervaka, kan ha dem under uppsikt och ingripa när vi ser vart åt det barkar. Har funkat för oss och är, enligt vår handledare, ett bra sätt att se och veta utan att förbjuda.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp