Ny här med lite frågor

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla som gör ett fantastiskt jobb.
Jag är ny här som som plötsligt är på väg att kanske bli familjehem (mer än gärna ska tilläggas).
Tacksam för råd och tips.
Min äldsta son (snart 18) berättade mer och mer om en kompis som jag känt lite grann under åren. Till slut blev jag så orolig över "Pelle" att jag sa till min son att du måste ta hit honom.
Sagt och gjort. Vi pratade och pratade och han berättade hur mycket som helst. Till slut sa jag att nej nu får det vara nog. Nu måste vi se till att du mår bra och kommer på fötter. Så jag frågade om han ville stanna hos oss och han blev jätteglad.

Under de snart tre veckor han bott hos oss ser man att han mår bättre (även om det är låååångt kvar att gå). Vi har fått in han i gymnasiet igen, han har börjat hos BUP och han idrottar igen. Vi har träffat mamman och skolan.

Vi har pratat lite löst om hur ett familjehem fungerar, men sagt till "Pelle" att det inte är ett krav från oss - han får stanna hur länge han vill ändå.

Nu fyller han 18 om ett par dagar men har drygt ett år kvar på gymnasiet. Vad händer när han blir 18?

När han skulle till BUP frågade han om han riskerar att de polisanmäler hans pappa om han berättar allt han varit med om. Men där råder det väl sekretess?

Den här fina kille har haft ett helvete sen han föddes. Det sista halvåret har han bott hos sin mamma - men de bråkar mest och nu bor han hos oss. Jag rådfrågade socialkontoret anonymt om hur man gör i en sådan här situation. De sa att han och mamman måste gå till gemensam mottagning och ansöka om familjehem - och då speciellt hos oss. Kan det gå extra snabbt då? För jag har hört om alla tester man ska göra för att bli godkänd som familjehem.

Lite långt skrivet kanske, men jag är tacksam för alla tips jag kan få. För den här killen släpper vi inte ifrån oss!

Hej!
Om pojken är myndig är det nog han själv som måste anmäla övergreppen och inte BUP. De har tystnadsplikt men också anmälningsplikt, dvs. de är skyldiga att anmäla sådant som minderåriga barn utsätts för om det föreligger fara för den unges fysiska eller psykiska hälsa. Du kan ringa anonymt till antingen polisen eller socialförvaltningen i din kommun för att ta reda på hur det ligger till, så ni vet säkert. Om pojken ska familjehemsplac. hos dig bestämmer den kommun som pojken tillhör. En utredning kommer att göras, dels på dig men också på pojken för att komma fram till om behovet finns. Då det görs en utredning sker samtal med pojkens nätverk, samt med pojken själv (och med dig förstås).
Lycka Till! Jättebra att du engagerar dig, fler borde göra som du.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp