Total nybörjare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Vad härligt med ett sån't här forum!

Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli familjehem åt en tonårsflicka, och det känns väldigt spännande. :razz:

Nu blir det viktiga beslut att ta, prata med egna barnen, utredning.

Vet ni något särskilt bra att tänka på för en gröngöling som jag? :smirk:

Ett tips som jag antingen inte hörde innan vi blev familjehem, eller som jag i alla fall inte begrep hur avgörande det var:

Prata så mycket du kan med den som ska vara familjehemssekreterare! Det blir en viktig person i ditt liv; han/hon kommer ju att fatta beslut som direkt påverkar din vardag. Om det är en person som du känner förtroende för kommer det att bli _mycket_ roligare och lugnare att vara familjehem.

Själv har vi superbra relation* med vår soc och går i handledning med andra familjehemsföräldrar som inte alls får det att funka med sin soc, då märker man hur stor skillnaden blir!

* dvs: vi litar 100 % på hennes omdöme. Det betyder inte att hon alltid gör som vi vill!

Tack Deanna!

Jag har träffat två personer/handläggare två gånger, men är inte säker på att det är de som är sekreterare? Hur som helst är de mycket trevliga tycker jag, så jag hoppas på det. :eek:)

En fråga som jag kom på idag att jag inte har kollat upp är, när man har möten. Eftersom jag har ett heltidsjobb hoppas jag att inte alla möten är dagtid. Detta ska jag kolla upp imorgon.

Tack för hjälpen! :eek:)

Ja, kolla det, och fundera på vad du redan vet om tonåringen också. Soc vet ju inte allt på förhand (och vill ofta inte "måla fan på väggen") så man får tänka själv också. Om tonåringen har mycket frånvaro från skolan, t ex, så är det väl rimligt att utgå från att det kommer att bli en del möten med skolan. Och de är på dagtid.

När vi har möten med soc är de på dagtid, men de fixar så gott de kan så att vi kan ta det tidigt på morgonen eller i anslutning till lunch.

Har man ett "karriär-igt" eller schemalagt jobb med höga förväntningar från arbetsgivaren så kan det bli lite knepigt. Så beroende på hur du jobbar kan det kanske vara värt att känna din chef lite på pulsen också!

Lycka till!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp