Hej!
Jag utgår från mina erfarenheter, det kan hända att kontrakt kan skilja sig åt i innehåll, men så här ser det ut för mig.
I det som kallas kontrakt finns specificerat sådant som rör ekonomiska aspekter. Kan vara reseersättning, men det är ju " soc-poppis" att sådant går utöver och att ni istället skickar reseräkningar. Du ska absolut se till att resekostnader finns med för ev. utlandsresa. Vanligt är att det läggs på omkostnadsdelen månadsvis (300 spänn är normalt, men det går säkert att få lite mer om man talar för sin sak). Det ska också finnas med ev. kostnader som ett umgänge kan innebära.....tror vi hade 150 spänn i månaden för det......Sedan är naturligtvis arvode med och så den "vanliga omkostnadsersättningen. Tänk efter noga vad det är mer som skulle kunna stå med- det finns flera kolumner för olika saker så till exempel fritidsaktiviteter brukar också specificeras. Medicinska kostnader?
Då det gäller ev. avlastning har jag inte varit med om att detta står i något kontrakt, men om man redan från början tror att detta kan vara nödvändigt så måste ni diskutera med soc. hur sådant kan dikteras. Kanske i behandlingsplanen som också är viktig! Jag har haft uppdrag åt en kommun som inte är känd för att ge så mkt extra, men en extra semesterpeng har inte varit svårt att få igenom på omkostnadsdelen, så det ska du absolut hävda. Se till att du också får en summa att inreda plac. rum för, om denne ska ha eget. Det brukar dock inte stå med i kontraktet men det ska du ha som ett engångsbelopp. (Om det inte är jourplacering förstås). Uppsägningstiden brukar stå med, ska vara två månader minst. Stort Lycka Till med det som komma skall! Låter som om du ändå har bra koll på det här- tro på dig själv och det du kan!!! Mest inför dig själv men också inför soc.