Grattis till ett spännande uppdrag.....Vår äldsta placering kom när hon var 8.....och min styvdotter kom själv rusande hals över huvud när hon var 15 så jag har ju ingen direkt egen precis likadan erfarenhet.Men om jag slår i hop båda mina erfarenheter så har jag förstås tankar och man kan ju få önska!!!!
Att man verkligen får "
" MED sig på resan och på nåt sätt får stanna upp,backa bandet och börja från noll!
Alltså.....Man satsar ALLT på hemma och familjen!Och att lära känna varandra.....att få igång nån sorts "familjekänsla","hemkänsla" och anknytningsprocess.....(Visst, skolan hör också hit...)......Att man kan hitta saker att göra gemensamt!
Gissningsvis är det ju just detta som
har stor brist på....Det gäller ju att vända på hela pannkakan!
Jodå....mycket lättare sagt än gjort.....MEN man kan ju jobba MOT det här och sen när man hittat rätt börja släppa igen.....
Det viktiga är ju att
förstår och kan ta till sig hur man tänker.....Att detta är en bra chans,att man som vuxen förstår hur svårt det är och att man ju finns till för att hjälpa
att hitta rätt....
Tror ju inte att man kan pressa fram svar eller beteenden...MEN man kan allmänt råda och låta
sova på saken......
Några exempel:
Min styvdotter hade som protest mot sin mamma och som signal till alla andra blivit helt SVART....från topp till tå....Hon hade inga vänner alls för allt sånt hade mamma förstört.När det efter en termin var dax för gymnasium så "tipsade" vi henne om att NU hade hon chansen att hitta vänner....Det var "bara" att bestämma sig för vilka man kände samhörighet med eller trodde att man skulle trivas med och klä sig på samma sätt och försöka smälta in bland dom!!!
Våran placering som kom som 8-åring hade blivit sviken på flera sätt och försökte förstås "straffa ut sig"....MEN ett helt otroligt soc stöttade oss på alla sätt....Vi åkte bla utomlands på tumanhand jag och
....en heltuff vecka som gav massor tillbaka sen!
Vi fick också massor av TID...som vi kunde ägna åt "knytaihopsaker"....resor,små shoppingturer,restaurangbesök,badhuset,bio,spela spel,myskvällar hemma,matlagning....till och med trädgårdsarbete....Alltså saker där man kunde ha trevligt och få berömma....
Att fylla tiden så
inre oro inte känns så mycket....
Det gäller på nåt sätt att hitta en grund att stå på....och sen jobba sig framåt!
Det här är mina önsketankar....Vilka enskilda regler man har är väl nåt som är olika från familj till familj....och från
....till
Hoppas mitt svammel går att förstå!
Lycka till!