Några råd till mig som är ny?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi är helt nya på det här med familjehem. Har haft sos på besök och det kändes jättebra. Det finns en bebis som ev kan komma att hamnar hos oss. Men utifrån vad jag läst i andra trådar har jag förstått att allt kan hända på vägen, så jag försöker att inte bli för engagerad än.

Vad jag har förstått av det ni skriver kring ekonomi är det viktigt att inte gå med på för låg ersättning från start. Hur ska vi som helt nya tänka? Vi har ju inte erfarenheten att hänvisa till. Vad är rimligt att begära och vilka argument styrker vi det med? Med en bebis vet man ju inte så mycket, så det är ju svårt att säga om det kommer att bli tungt eller lätt. Det enda vi kan vara säkra på är att det blir relativt täta umgängen med bioföräldrarna.

Vissa på forumet skriver att högsta skl-nivån är deras minimikrav, men när det handlar om ett helt nytt familjehem och inga kända svåra omständigheter kring barnet, hur ska man tänka då? Hoppas ni med erfarenhet kan hjälpa till med råd och motiverande argument!

Jag har lite svårt att råda eftersom vi har fått tunga redan från början så soc. har aldrig ens föreslagit det . Sedan har vi mest jobbat för företag .
Men en viktig sak , aldrig lägsta omkostnadsdelen och alla större grejor som ev. måste införskaffas t ex barnvagn , bilstol o s v ska dom stå för utöver omkostnadsdelen . Mindre delar som t ex Sempers magdroppar om :angel: har problem med gaser använder man omkostnadsdelen till .
Viktigt att fråga om ngn allergi eller dyl. finns , speciellt födoämnesallergi för det ökar dramatiskt kostnaderna . Egna barn söker man ju bidrag från FK till dyl. men vid placering får du stå för det om du inte ser till att soc. tar den biten .

Hoppas ngn annan kan ge bättre råd än mig :roll:

Tack för svaret nebulosa! De bestämde sig för ett erfaret familjehem istället för oss, så vi väntar och ser om det dyker upp något annat uppdrag som kan passa oss framöver. Under tiden läser jag på kring allt möjligt som rör familjehem, bland annat här på forumet, som är jättebra! Som ny har man ju inte så mycket koll, men att ta del av era erfarenheter är guld värt! Tack allihop!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp