överklaga Kammarrättens dom...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Våra :angel: mamma har nu överklagat Kammarrättens dom om LVU och begärt prövningstillstånd från regeringen för att överklaga till regeringsrätten.
Det är inget ovanligt med ärendet utan ett "vanligt" LVU ärende.
Känner att jag inte vågar slappna av förrens allt är klart, jag vill inte att de små :angel: skall fara illa och tvingas tillbaka till mamman igen nu när vi äntligen fått dem därifrån.

Hur vanligt är det at de tar upp sådana ärenden i regeringsrätten?

Är det många LVU som blir överklagade från Kammarrätten?

Hej
Vi har alla beslut överklagade till regeringsrätten men de har avslagit prövningsrätten i alla fallen.
Trots detta fortsätter bio att överklaga i mina ögon är detta rättshaveri som bara kostar oss skattebetalare pengar.
Jag menar inte att man skall ändra rätten att överklaga men det borde finnas gränser.

:bounce: GOTT NYTT ÅR

Så har vi med överklagande hela tiden också. Vi tycker också som familj att det är slöseri med skattepengar och onödig orolig handling men vad vore vår rättssäkerhet utan våra lagar?
De svaga i samhället har samma möjlighet att få omprövat ex LVU och att kunna överklaga de olika instanserna.
Syftet är till för alla och inget vi vill ta bort.

Så det är bara att stå ut med lagarna och hoppas på det bästa för barnen.Den kraska och enda sanningen.
Kan en förälder uppvisa att förändringar skett till deras fördel så har de ju rätt att få hem sina barn.

Tilde sa:
....Kan en förälder uppvisa att förändringar skett till deras fördel så har de ju rätt att få hem sina barn.

Här har inga förändringar skett. Barnen har ganska precis kommit till oss så dommen är ny.
Då är det bara att hålla tummarna att det inte tas upp Regeringsrätten då.

kajsavarg sa:
Tilde sa:
....Kan en förälder uppvisa att förändringar skett till deras fördel så har de ju rätt att få hem sina barn.

Här har inga förändringar skett. Barnen har ganska precis kommit till oss så dommen är ny.
Då är det bara att hålla tummarna att det inte tas upp Regeringsrätten då.

Är det var 6 mån som föräldern får chans för förnyad prövning? säger ni som vet? iallafall så kan de inte göra det varje vecka men här hos oss har vi var 6 mån prövning och nästan alltid kommer en överklagning osv

Att få överklaga till nästa instans är en rättsäkerhet för oss alla i vårt land. Ofta däremot så kan det vara så att nästa instans säger nej för en ytterligare prövning.
Men säger de ja så finns det en andledning ofta att få pröva ngt särskilt som tillkommit och har inget med att någon är särskilt "jobbig" el hur man ska tolka det.
Om det tas upp i regeringsrätten är ju inget att vara extra rädd för utan låt det ha sin gång bara.
Visst är det JOBBIGT att ha en förälder som bara tänker på sig själv och inte på barnet i dessa lägen (tro mig jag vet. En förälder som överklagar hela tiden har ju ofta ingen insikt och jobbar inte MED soc och de krav de ställer för att få hem sitt/sina barn.
Vi som familj har lovat oss själva att låta dessa överklagande ha sin gång och får mamma,pappa hem sitt barn så får vi lita på att beslutet är det riktiga.
Sen finns det säkert fall där det går bra på papperet för att sen blir barnet LVU.at ex igen men då finns vi här.
Det är nog så att det är lätt att känna som om det aldrig kan gå väl att barnet flyttar hem men vi sitter inte på den stolen och kan påverka.
Det vore ändå fel då vi tycker till vår fördel och ja det vi anser vara barnets bästa men
det är ju VI det.

En överklagan är på G hos oss just nu och skulle :angel: få flytta hem så vet ju VI att det bara kan gå på ett sätt :littlesad
Men kanske andra anser att att det finns en möjlighet att det ska gå bra??? ja då jag finns här igen om det går åt skogen el i framtiden om barnet vill ha stöd el kontakt.
Det har vi gått igenom 2 ggr redan och för vår skull och barnet är detta enda sättet anser vi! känslorna svallar och man är ledsen men det är just vårt jobb att stå ut med mycket på gott och ont.

Finken sa:
Det är sällan de tar upp LVU mål i regeringsrätten vårt gick upp där ett av fem fall i Sverige. Så ni kan känna er rätt säkra på att de inte tar upp det. Har just varit med om att "våra " barn omplacerats på grund av påstådda samarbetsprobelm, de har bott hos oss hela sitt liv 4 år och nu vi har inte sett dem på 9 veckor. Barnperspektiv existerar inte. Har protesterat i alla instanser det går. har ochså väckt frågan i regeringen och de har nu vid två tillfällen bett mig om punkter, krav för nya lagförslag. Nu före nyår ville de även ha mina komentarer runt barnskyddsutredningen och en av punkterna är att vi skall bli part, en annan att inga ärenden skall kunna omprövas utan att något nytt har tillkommit inte som idag dag efter utredning utan anledning. Menar ochså att om vi skall ha ett barnperspektiv måste man utgå ifrån de som barnen ser som sina föräldrar och göra en vårdnadsutredning med vårdnadsöverflytt då. Sedan visst skall man kunna överklaga om det hänt en förändring men inte efter hur lång tid som helst. Det finns ingen rim och reson i att barnen gång på gång skall ge upp det de ser som sitt för föräldrarnas skull.
Socialtjänsten måste göra en ny prövning var 6:te månad och beslut skall tas av socialnämnden att ett LVU skall kvarstå. Ett LVU måste befästas i rätt emn kan hävas när som helst av en socialsekreterare och det är en av mina punkter att det även skall hävas av rätt då det är enda tillfället barnen har rätt till ett ombud som för deras talan. Så har ni en LVU dom på gång ta reda på vem som försvarar barnen och se till att de träffas och får barnens syn på saken.

Svår situation ni befinner er i...

Det är rätt att man bara kan överklaga var 6 månad.
Detta gäller alla beslut till det LVU placerade barnet och det blir en heldel, LVU, umgänge, umgänge med bio far/mor föräldrar, umgänge med syskon, telefonkontakt mm mm mm.

Detta blir många överklaganden och i bland känns det som ett i månaden en del tas upp andra inte men det krävs en utredning varje gång och den är man delaktig i.

nikitalo sa:
Det är rätt att man bara kan överklaga var 6 månad.
Detta gäller alla beslut till det LVU placerade barnet och det blir en heldel, LVU, umgänge, umgänge med bio far/mor föräldrar, umgänge med syskon, telefonkontakt mm mm mm.

Detta blir många överklaganden och i bland känns det som ett i månaden en del tas upp andra inte men det krävs en utredning varje gång och den är man delaktig i.

Ja visst känns det ofta då den tar sådan tid varje gång och sen ev överklagan..därför var jag osäker på hur ofta...tycker det är på G jämt
Vi som familjehem är inte indragna än så länge men vilken oro det är så ofta för :angel: och den oron får man jobba med hela tiden.
vår :angel: vill inget annat än det ska sluta men föräldrarna tänker på sitt bästa och så är det ju oftast.

Tänkte jag skulle uppdatera lite. :razz:
Det togs inte upp i Regeringsrätten utan de avslog ansökan.
Så nu kan :angel: :angel: och vi pusta ut och jobba vidare. De har gjort stora framsteg redan. :banan:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp